Gezonde leefstijl
in beweging

Over Marjon

Ik voelde mij stokoud en ongezond

Ik ben opgegroeid bij twee rokende ouders, zelfs in de auto werd gerookt met de raampjes dicht. Zelf heb ik gerookt van mijn 15e tot mijn 25e jaar.

Toen ik stopte met roken voelde ik de drang om te gaan hardlopen. Helaas ging dat niet, door ferme steken in mijn enkels tijdens het hardlopen. Wat voelde ik mij toen al stokoud en ongezond.

Op school heb ik een hekel aan sporten gekregen. Ik was er niet goed in en natuurlijk werd ik bij balspelen nooit gekozen en mocht als laatste aansluiten. Veel mensen herkennen dit wel. Hierdoor raakte ik het weinige zelfvertrouwen wat ik had ook nog kwijt. Ik zei toen tegen mezelf dat ik nooit meer zou gaan sporten.

Online coachen

Uiteindelijk volgde de onvermijdelijke diagnose burn-out

In de tijd dat mijn kinderen klein waren werkte ik in de ICT als softwareontwikkelaar. Ik was erg ambitieus en besteedde heel veel tijd aan het werk en bijblijven op dat gebied.

Parttime werken was nog niet ingeburgerd. Uiteindelijk is het mij wel gelukt om 4 dagen te mogen werken. De werkdruk, het gezin en huishouden was mij eigenlijk teveel. Ik was continue moe. Als we gingen kamperen was ik te moe om de slikranden van de tent schoon te maken en de hele boel weer in te pakken, dus kochten we een vouwwagen.

Een vouwwagen heeft ook nog een hele grote voortent en is nog steeds veel opruimen. Na een paar jaar werd er een caravan gekocht. Eerst nog een voortent erbij, maar later alleen een luifel. Ik was zelfs na een vakantie nog uitgeput, zowel mentaal als fysiek. Dit heb ik volgehouden tot ik 37 jaar was. Het ging steeds slechter totdat ik ’s avonds na het werk regelmatig huilend naar huis reed en niet wist wat ik met mezelf aan moest.

Uiteindelijk volgde de onvermijdelijke diagnose burn-out. Ik kreeg toen therapie en tijdens dit traject werd er ook een depressie gediagnosticeerd. Dit heeft er behoorlijk ingehakt. Na 2 jaar ziektewet belandde ik zelfs in de WAO. Heel langzaam krabbelde ik weer op en ging weer een beetje studeren via de LOI. Daarmee kon ik mijn concentratie en geheugen testen.

Selfie maken

Ik voelde mij met 40 jaar lichamelijk al behoorlijk oud

Toen ik 40 jaar was ben ik met mijn man en kinderen naar Kreta gegaan. We wandelden door de Samaria kloof. Bij het afdalen kreeg ik een enorme pijn aan mijn knieën. Ik heb een paar stokken gezocht en met stokken als hulpmiddel mijn knieën proberen te ontlasten tijdens de verdere afdaling.

Ondanks dat ik mij hier veel zorgen over maakte ging ik niet naar de huisarts. Ik mijd artsen als dat maar enigszins mogelijk is. Ik moest dus zelf bedenken hoe ik mijn knieën sterker kon krijgen. Daarnaast had ik ook nog steeds last van die zwakke enkels, hierdoor verzwikte ik vaak mijn voet tijdens wandelingen en viel dus ook regelmatig.

Ik voelde mij met 40 jaar lichamelijk al behoorlijk oud. Daarbij schaamde ik mij ook een beetje voor mijn kinderen; ik was een slecht voorbeeld. Ik vond het wel belangrijk dat de kinderen aan sport deden.

Ik wist dat ik moest gaan sporten maar had ook grote afkeer daarvan.  

De rage Nordic Walken

Na een aantal maanden werden mijn knieën en enkels langzaam aan sterker.

Dit was net in de periode dat Nordic Walken een rage werd. En aangezien ik in Kreta ook met stokken liep paste dit perfect bij mij. De les Nordic Walken was op zaterdagochtend en 90 minuten. De weken daarna lag ik elke zaterdag uitgeput en met overal pijn op de bank.

Na een aantal maanden werden mijn knieën en enkels langzaam aan sterker. Zo sterk dat ik na een paar jaar kon gaan hardlopen. Ik was 47 jaar en kon eindelijk gaan hardlopen. Ik heb hardlooptraining en krachttraining bij deze sportclub gevolgd en ik voelde mij steeds fitter.  

Selfie maken

In de tussentijd was ik ook weer verder gaan studeren. Na de pabo, biologie 2e graads en biologie 1e graads met daarnaast 3,5 dag werken. Een heel pittige tijd.

Achteraf weet ik niet hoe ik dit volgehouden heb. Het nadeel van veel werken en studeren is dat je weinig tijd en energie overhoudt voor bewegen als wandelen of hardlopen. 2 jaar geleden kreeg ik mijn tweede burn-out. Het verschil met de eerste burn-out is, dat ik nu wist wat ik moest doen om er weer bovenop te komen.

De eerste maanden was ik zo moe dat ik elke dag ontzettend lang bleef uitslapen. Daarnaast besteedde ik veel aan mijn hobby fotograferen. Als ik mij op een onderwerp focus wat ik wil fotograferen dan vergeet ik mijn hele omgeving en ook alles waarover je kan piekeren.

Daarnaast wist ik nu ook hoe belangrijk bewegen en fitheid is. Ik ben eerst weer begonnen met veel wandelen naast het fotograferen en toen het weer beter ging ook gaan hardlopen. 

Die laatste burn-out heeft mijn ogen geopend en ook het feit dat ik nu ik 58 jaar ben meer ben gaan nadenken over wat ik nu echt wil.
En zo ben ik tot onderstaande belangrijke punten gekomen:

Mijn passie volgen

Gewaardeerd worden door de mensen die ik heb kunnen helpen

Goede nachtrust

Autonoom zijn in mijn werk

Genieten van het werken met mensen

Geen stress door een leidinggevende

Mensen helpen

Zelf verantwoordelijkheid nemen voor mijn leven en bedrijf

Energiek en fit zijn

Toen kwam ik de opleiding tot leefstijlcoach tegen en ik wist meteen dat ik dat wilde gaan doen. Ik weet door ervaring hoe belangrijk een gezonde leefstijl is. Het is nu mijn overtuiging dat mentale fitheid en weerbaarheid te maken heeft met fysieke fitheid. Het één kan niet zonder het ander! Ik vind het supergaaf als ik andere vrouwen kan helpen om gezond oud(er) te worden, zonder diabetes of hart- en vaatziekten.

Wat ik doe!

Als coach geef ik je inzicht in wat je eet en hoeveel je beweegt, dus: hoeveel calorieën je binnenkrijgt en hoeveel er uitgaan door verbranding. Als je je daar bewust van bent gaan we samen kijken hoe de gewenste veranderingen het best in jouw leven ingepast kunnen worden. Er is geen dwang of moeten. Ik geef je geen dieet. Je gaat zelf op onderzoek uit wat voor jou werkt, zodat je de nieuwe leefstijl een leven lang kunt volhouden. Zelf ben ik in 4 maanden 7 kilo afgevallen door iets te veranderen in mijn eetpatroon en meer te bewegen. Dat kun jij ook!

Wil jij ook meer energie, meer rust en ontspanning?

Ik adviseer geen voedingssupplementen. Alle mineralen en vitaminen die we nodig hebben kunnen we prima uit ons gevarieerde voedselpatroon halen, behalve vitamine D. Voor vrouwen in en na de overgang is extra vitamine D belangrijk om de botontkalking te vertragen. 

Ben jij ook iemand die toch graag wat kilo’s kwijt wil maar ook lekker wilt blijven eten, meer energie wil hebben om te genieten van het leven en daarbij natuurlijk minder stress en goede nachtrust?

Het resultaat zal je verbazen: veel meer energie om leuke dingen te doen, de kilo’s die er langzaam maar gestaag afgaan, meer rust en ontspanning, een heerlijke nachtrust en misschien nog wel het belangrijkste: de kans op (ouderdoms)ziekte neemt significant af.

Laat mij jou helpen!

Boek een gratis kennismakingsgesprek met mij en we gaan samen kijken waar jouw pijnpunten liggen.

Druk op de onderstaande knop
om een afspraak met mij te maken!